چسب بی هوازی چیست و چرا استفاده می شود

چسب بی هوازی چیست و چرا استفاده می شود

این مانند یک معما به نظر می رسد ، این چسب در بطری به صورت مایع است و زمانی که  آنها را بیرون می آورید، به دلیل مایع بودن ممکن است به نظر می رسد که خشک نمی شود. و در لمس آنها چسبناک نیستند. پس چگونه ممکن است آنها چسب باشند ؟!

چسب های بی هوازی چگونه کار می کنند؟

خوب، مکانیسم عمل چسب بی هوازی (یا چسب آناروبیک  یا سیلانت بی هوازی که اغلب به آن اشاره می شود) هنگامی که با سطح فلزی تماس پیدا می کند فعال می شود. این باعث می شود که چسب بی هوازی ژل شده و عمل متصل اعمال گردد. برای تسهیل چسبیدن به صورت کامل ، چسب بی هوازی نیاز به حذف اکسیژن در ترکیب با فلز دارد. با علامت زدن هر دو جعبه ، مولکولهای واکنشی داخل چسب مایع فعال می شوند که مکانیسم پخت را فعال می کند و باعث پلیمریزاسیون مونومرها و ایجاد یک جامد می شود. چسب ها و سیلانت های بی هوازی با توجه به نیازهای کاربردی دارای قدرت های مختلفی هستند. آنها عموماً نسبتاً سفت و سخت هستند و استحکام کششی و فشاری بالایی دارند و آنها را برای پیچاندن پیچ و مهره ها ، نگه داشتن یاتاقان ها در محفظه ها ، بستن بین دو فلنج فلزی یا بستن اتصالات لوله ای با نخ ، ایده آل می کند. آنها برای پیوندهای ساختاری که در آن مناطق مسطح بزرگی برای اتصال وجود دارد که در آنها نیروهای انعطاف پذیری یا لایه برداری روی مفصل عمل می کنند، مناسب نیستند.

چسب بی هوازی چیست و چرا استفاده می شود

فروشگاه پیچ و مهره عمده علاوه بر فروش انواع پیچ و مهره می تواند عرضه کننده چسب های بی هوازی نیز باشد.

عوامل موثر بر سرعت درمان چسب بی هوازی

ابتدا محل شکاف شی مورد نظر را پر کنید. با توجه به این واقعیت که هوا باید از سطح خارج شود تا مکانیزم چسبندگی اعمال شود، این بدان معناست که قطعات اجزای آن باید به هم نزدیک باشند. هر چیزی بزرگتر از 0.5 میلی متر (0.02 اینچ) مشکلی ایجاد می کند زیرا هوای بیش از حد در اطراف محل مورد نظر ویرانگر است! با در نظر گرفتن این نکته ، این نکته را نیز در نظر بگیرید که رابط مفصل محل اتصال چسب بی هوازی به خارج ، در صورت لمس مایع و مرطوب باقی می ماند (این امر اغلب این تصور را ایجاد می کند که چسب صنعتی سفت نشده است ، اما چسب داخل مفصل سفت شده)

 چسب سطحی صاف نشده را می توان به راحتی شستشو داد و نباید مشکلی در لوله کشی ، شیرآلات یا نازل های تزریق ایجاد کند. درجه های ویژه چسب های صنعتی برای سیستم های هیدرولیک موجود است.

دما: واکنشهای شیمیایی معمولاً تحت تأثیر دما قرار می گیرند – اگر دما را افزایش دهید ، مولکولهای داخل مایع دیوانه تر شده و باعث عمل سریعتر می شوند! به طور کلی افزایش 8 درجه سانتی گراد باعث می شود چسب بی هوازی دو برابر سریعتر اعمال شود.

واکنش پذیری سطح – نوع فلزی که چسبانده یا آب بندی می شود ، در سرعت عمل آوری چسب بی هوازی بسیار تأثیرگذار است.

ملاحظات سرعت عمل چسب بی هوازی

فوق العاده فعال

مس و برنج

فعال

فولاد، نیکل، آهن، آلومینیوم، فلز روی

کمتر فعال

آلومینیوم آنودایز شده، کادمیم، کروم، فلزات غیرفعال، فولاد ضد زنگ، تیتانیوم

منفعل

سرامیک، شیشه، پلاستیک، اتمام لاکی

در دمای معمولی اتاق ، معمولاً 10-15 دقیقه طول می کشد تا روی فولاد پخت شود ، کمتر از 5 دقیقه روی مس ، اما به طور قابل توجهی بیشتر در سطوح کمتر فعال. برخی از کاربران استفاده از فعال کننده سطحی را در سطوح کم فعالیت و غیرفعال انتخاب می کنند. اینها با گذاشتن یک فیلم میکروسکوپی از مس بر روی سطح (که البته بسیار واکنش پذیر است) عمل می کنند و چسب صنعتی را برای اتصال فریب می دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *